Search

Derfor bør du fokusere på markedsføring i 2021

Nå som vi er midt i en pandemi, er mye snudd på hodet og det kan spesielt være vanskelig for mange å vite hvordan de skal markedsføre seg selv. Det har vært og er fortsatt vanskelige tider for mange bedrifter, noe som gjør det naturlig å kutte både tid og kostnader på markedsføring foran salg, men sannheten er at du bør fokusere på digital tilstedeværelse.


Alle er avhengig av salg og noen er kanskje til og med på grensen til konkurs, men la oss fokusere på en positiv ting. I løpet av pandemien har det vært en drastisk økning blant digitale brukere og akkurat derfor er det viktig for deg å være synlig nå, mer enn noengang.



Hvorfor er digitalisering viktig?


Det er ikke ukjent for en markedsfører at mange ikke har forståelse for det vi kan tilby, men når samfunnet havner i en situasjon som dette er det mye lettere for bedriftsledere å se behovet og verdien av å digitalisere.


Hva bør du tenke på?

  1. Visuelt design og innhold (nettside, bilder og reklame/annonser)

  2. Finn dine styrker (trenger du hjelp, så ikke bruk tiden din på noe du ikke kan)

  3. Analyser målgruppen din (hvem er de, hvor er de, og hva ønsker de?)

  4. Lag en kommunikasjonsstrategi/markedsplan/aktivitetsplan

  5. Begynn med sosiale medier, en platform om gangen

  6. Finn en sparringpartner og sett av tid til brainstorming

  7. Fokuser på kvalitet foran kvantitet

  8. Finn ut hvilken informasjon målgruppen din er interessert i

  9. - (hva lurer de på? Har de en utfordring du kan løse for dem?


Ikke nøl med å ta kontakt med en konsulent dersom det ikke er nok kompetanse internt. Invester i digitale plattformer som vil hjelpe dere nå og i fremtiden. Vis gjerne den menneskelige siden av bedriften din og sørg for at det du kommuniserer passer inn med dagens situasjon. Din merkevareidentitet er ikke bare en markedsstrategi eller en logo, det er en følelse.



Outsource or insource?


Har dere ikke kunnskapen eller kompetansen internt, kan det være lurt å vurdere outsourcing, som betyr at du leier inn en ekstern leverandør. På denne måten får du og dine ansatte fokusere og prioritere det dere kan best, samtidig som dere lar en profesjonell ta seg av det de kan best.


Er du skeptisk til å ansette eller kanskje du ikke har nok penger til å ansette noen fulltid? Da er det også en fordel å leie inn noen som kan gjøre jobben for deg kun når det trengs. Korona situasjonen har også sørget for at veldig mange har hjemmekontor og du er ikke pliktig til å stille med kontorplass til en konsulent som kun er innleid.




Trenger du hjelp? Lei meg inn som konsulent/rådgiver eller frilanser.


post@mcneilmarketing.no