Search

Digital markedsføring for nybegynnere

8 tips til å fremme din merkevare og skape engasjement.


Sosiale medier. De aller fleste firma oppretter en egen firmaside på Facebook som de bruker til å markedsføre seg selv på. Denne siden fungerer som et slags ansikt utad mot kundene dine og det gir et profesjonelt inntrykk. Selv om du kanskje ikke bruker Facebook like mye personlig, kan det gi et negativt inntrykk om ditt firma ikke finnes på Facebook. Du bør også opprette en bedriftsprofil på LinkedIn. Dette er like viktig som Facebook, om ikke enda viktigere siden LinkedIn er et profesjonelt nettverk for personer og bedrifter.



Opprett en blogg. Blogging er nemlig et verktøy som har blitt veldig populært. Veldig mange assosierer ordet blogging med influensere/påvirkere, men i en profesjonell sammenheng kan du gjerne kalle selve bloggsiden for "nyheter" eller lignende. Skriv gjerne faglig innhold med praktiske praktiske tips innenfor din bransje som kan være interessant. Fordelen med med en blogg er at du også kan holde kundene dine oppdatert på arrangementer eller andre nyheter. Innleggene bør være lettleste og gir deg muligheten til å være både personlig og eksperimentell.


Publiser innlegg som både er faglige og personlige for å oppfattes genuin.


En konkurranse på sosiale medier kan være et effektivt virkemiddel som skaper engasjement. Vinnerpremien kan være noe som relaterer til din bedrift som f.eks et profilprodukt eller profilklær med en fengende trykk.


Bilder i god kvalitet bør ikke undervurderes. Det mest uinteressante som finnes er å lese et innlegg uten bilder. Det visuelle er minst like viktig som resten av innholdet, men husk at kvaliteten på bildene også skal gjøre et inntrykk. Hvis du publiserer et dårlig bilde, kan du like så godt la være. Husk at et bilde sier mer enn 1000 ord.


Engasjer leserne og kommuniser gjerne med dem ved hjelp av spørsmål for å vise at du er interessert i hva de har å si. Svar alltid på henvendelser i kommentarfeltet for å vise at du er tilgjengelig.


Vær synlig for å skape nysgjerrighet og solidaritet. Det er tross alt som er bedriftens ansikt utad og vi vet alle at førsteinntrykk er viktig. De ansatte bør ha egne profilklær som respresenterer bedriften på en god måte, samtidig som det gjør dem synlige. Klær med logo kan forsterke lagfølelsen, samtidig som det gir et godt inntrykk når kunder kommer på besøk. Profilprodukter som de ansatte kan bruke på fritiden er også en god ide for å vise frem bedriftens logo slik at flere får kjennskap til den.


En rød tråd er muligens det viktigste av alt. Hvis du først og fremst oppretter en profil i flere kanaler så er det viktig at du husker å oppdatere alle sammen, ikke bare en eller to av dem. Merkevarebygging og image handler til syvende og sist om helhetsinntrykket.

MCNEIL MARKETING © 2020

Stavanger / + 47 930 30 115 / post@mcneilmarketing.no